יוגה ובריאות השד

לרוב הנשים יש יחסים מורכבים עם החזה שלהן ורבות היו רוצות לשנות אותו מתוך תקווה להרגיש טוב יותר עם עצמן. גם אלו שלא מעוניינות לשכב על שולחן הניתוחים, על פי רוב ילבשו חזיות פוש-אפ או חזיות "מינימייזרים" עם ברזלים על מנת לגרום לחזה שלהן להיראות שונה. בימינו, בשונה מזמנים עברו בהם החזה היה סמל לפיריון, החזה הפך למקור לאי נוחות וחשש לנשים רבות ונראה לעיתים קרובות ביציבה של נשים את שמיטת הכתפיים במטרה להסתיר את החזה או כשהן במצב רגשי פגיע את הכתפיים מעוגלות קדימה בהתכנסות.

הסטטיסטיקה של מחלות הקשורות לשדיים מרתיעה מאוד אולם עלינו לזכור שמחקרים הוכיחו שתרגול יוגה קבוע יכול להוריד משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן השד. תרגול יוגה משפר את היציבה, מניעה את הגוף ועוזר לדם ולמערכת הלימפטית (חלק מהמערכת החיסונית אשר אחראית לניקוי הגוף מפסולת) סביב החזה לזרום בחופשיות רבה יותר וביעילות גבוהה יותר. תרגול יוגה גם משפר את מערכת החיסון ועוזר לשינה טובה יותר, הזמן בו הגוף נח ו"מתקן" את עצמו.  

יוגה גם הוכחה כיעילה בהקלה על התסמינים הקשורים לטיפול במחלה, דוגמת חרדה, שינויים במצבי הרוח, חולשה ועייפות. התנועתית, המתיחות העדינות וחיזוק השרירים, בשילוב תרגילי נשימה ומדיטציה הוכחו (המחקר פורסם בJournal of Clinical Oncology ב2014) כמקלים על כאבים כלליים, כאבי שרירים, איכות השינה ואיכות החיים הכללית של המתרגלות בקביעות.

לסיכום, בואו לתרגל איתי או תמצאו מורה שאתן מתחברות אליה, בקרבת מקום מגוריכן ותתחילו לתרגל יוגה!

להלן הצעה למספר תנוחות פשוטות (לא צריך רקע ביוגה כדי לתרגל אותן) שאני ממליצה לכן לבצע כל בוקר, מספיק השטיחון ליד המיטה:

  • עמידה זקופה תוך הרחקת הכתפיים מהאוזניים ולקיחתם לאחור ופתיחת החזה. כפות רגליים מקבילות על הרצפה, תשומת לב להשתרשות כפות הרגליים המאפשרת צמיחה של הגוף ביציבות ובנינוחות. כפות ידיים ישרות לכיוון הרצפה
  • העברת תשומת הלב לנשימה, עדיף לנשום דרך האף, ונשימת 10 שאיפות ו10 נשיפות מלאות

  • הרמת הידיים ישרות לכיוון התקרה והתמתחות לשמיים

  • שילוב אצבעות הידיים  לפני הגוף, הפיכת הידיים ומתיחה של כפות הידיים השלובות מעל הראש כשכפות הידיים השלובות לכיוון השמיים. לאחר מכן – מתיחה של הידיים ימינה ומתיחה צידית ולאחר מכן הפיכת הכיוון

  • הרמת ברך אחת לגובה אגן וסיבוב הברך בעיגולים לפני הגוף, ארבע לכל כיוון בכל רגל יישור הרגל לפני הגוף וסיבוב הקרסול סביב צירו, ארבע לכל כיוון בכל רגל

  • ישיבה על העקבים (בהונות צמודות, ברכיים פסוקות), כפיפה לפנים הבאת החזה לריצפה בין הברכיים, ידיים פשוטות לפנים – הרפיה

  • ישיבה זקופה על העקבים (עקבים קרובים ובירכיים צמודות), כף יד אל כף יד לפני החזה, הרכנת הראש והודיה (לעצמנו שתרגלנו או לכל דבר אחר) – התחלת היום בתחושת מוכנות ואנרגיות טובות

מיכל מרקס

בוגרת וינגייט, ויני יוגה ע"פ המסורת של דסיקשאר ויוגה לליווי פוגשי סרטן (דגש על סרטן נשי).
מתרגלת יוגה מזה כ20 שנה

השארת תגובה