למה קשה לי להתמיד ?

לתרגל לבד בבית נשמע כמו רעיון נהדר ובנוסף, בואו נודה בזה, לכולנו יש לפחות 10 דקות פנויות ביום, אז למה זה לא קורה? 

 

לרוב האנשים תרגול יום יומי מרגיש כמו דבר בלתי אפשרי. כך זה היה גם עבורי מעל 10 שנים בהן תרגלתי יוגה. הרגשתי שאני הכי רוצה בעולם לתרגל כל יום, אפילו רק 10 דקות של מדיטציה, אבל לא מצליחה. אם נחשוב על זה נודה שאין אדם שאין לו 10 דקות פנויות ביום להשקיע במשהו כל כך משמעותי ומשנה חיים (מחקרים רבים בנוגע להשפעת המדיטציה על המוח הוכיחו). הקושי הוא ביכולת להכניס הרגל חדש ובכושר ההתמדה.

 

אז איך בכל זאת מצליחים? מתחילים באימון תשומת הלב, בהתחלה בפעולות פשוטות ויום יומיות שאנחנו מבצעים ממילא. נבצע אותן במודעות, תוך חיזוק תשומת הלב. לאחר מכן כשתשומת הלב תתחזק, נוכל לשנות הרגלים ואולי אפילו להכניס הרגלים חדשים ולהתמיד בהם. תשומת הלב היא כמו שריר, ככל שנאמן אותה יותר היא תהיה חזקה יותר ונוכל לשלוט בה לאורך זמן ולקבל שליטה טובה יותר על הפעולות שאנחנו בוחרים לבצע.

 

הצעות לתרגול תשומת הלב, נתחיל בדברים הכי פשוטים ונתקדם לאט:

  • נתחיל לצחצח שיניים באופן מודע, תשומת הלב בזמן הצחצוח על טעם המשחה בפה ומגע מברשת השיניים על השיניים והחניכיים. נשים לב שכל פעם שתשומת הלב נודדת ביכולתנו להחזירה אל הצחצוח המודע.
  • כל בוקר ישר אחרי היקיצה נשב על קצה המיטה עם הרגליים נטועות בקרקע וננשום 10 נשימות תוך התבוננות (בעיניים עצומות) בנשימה. ננסה לאזן בין אורך השאיפה לאורך הנשיפה ושיהיו מספר שווה של שניות.
  • אם אנחנו לא אנשים של בוקר, כל יום לפני השינה, במיטה, בשכיבה, נניח את הידיים על הבטן ונספור 10 נשימות מלאות, תוך התבוננות (בעיניים עצומות) בנשימה. ננסה לשאוף ולנשוף מספר שווה של שניות.
  • בזמן הארוחה נעסוק באכילה בלבד, ללא מסכים או הסחות דעת אחרות, נהיה בתשומת לב מלאה עם כל ביס ועם הלעיסה כל פעם שמחשבה עולה, נבחין בה, נזכור שלא בחרנו בה ונחזיר את תשומת הלב לאכילה, לטעם, למגע המזון בפה. בסיום האכילה נשים לב לשוני בתחושת השובע.
  • בזמן הנהיגה, נכבה את הרדיו ונהיה בתשומת לב לתחושות בגוף ולנשימה ואיך הן משתנות במהלך הנסיעה וגם פה, כל פעם שנבחין שתשומת הלב נודדת, נחזיר אותה אל פעולת הנהיגה.
  • אם הצלחנו להתמיד במשך 21 יום באחת מהפעולות המוזכרות להלן, יש סיכוי טוב שהפעולה הפכה להרגל ועכשיו ננסה לתרגל 5 דקות ביום תרגול פיזי, הנעה של כל המפרקים לכל הכיוונים ואז 5 דקות ישיבה במדיטציה ומיקוד תשומת הלב על הנשימה.
  • הצלחנו בהכנסת הרגל חדש לחיים? (5 דקות תרגול פיזי ו5 דקות מיקוד באובייקט אחד) עכשיו תשומת הלב שלנו חזקה יותר ואנחנו מוכנים להאריך את התרגול היומי ולהתמיד בהרגלים מועילים נוספים כגון אכילה מזינה, יציאה לטבע, הורדת סטרס בחיינו, עזרה לאחרים ואולי אפילו נראה שאנחנו מוכנים להיפטר מהרגלים שלא מיטיבים איתנו, עישון, צפייה בחדשות באופן מוגזם וכדומה.
  • בשלב הזה, בהתמדה ולאורך זמן, נראה את החיים שלנו משתנים ונגלה את חופש הבחירה!

בהצלחה!

אם נצליח במשימות פשוטות אלו נוכל להתקדם לתרגולים נוספים.

מוזמנים לפנות אלי לקבלת הדרכה נוספת.

מיכל מרקס

בוגרת וינגייט, ויני יוגה ע"פ המסורת של דסיקשאר ויוגה לליווי פוגשי סרטן (דגש על סרטן נשי).
מתרגלת יוגה מזה כ20 שנה

השארת תגובה