יוגה ומערכות יחסים

הבנות בעקבות סדנה באסטוניה עם גלית לוין, עמותת קדן

לכל אדם מערכות יחסים רבות: עם גופו, עם משפחתו, עם חבריו, בעבודה, עם הסביבה בה הוא חי ועוד. בבואנו לבחון את מערכות היחסים בחיינו על פי רוב נקטלג את המערכות השונות על פי הציפיות שלנו מהן, מערכת יחסים שעומדת בציפיות שלי תקוטלג כטובה וזו שלא עומדת בציפיות, דוגמת בן זוג ששוכח את יום ההולדת תקוטלג כפחות טובה. מערכות היחסים בחיינו מאפשרות את הקיום שלנו, התכלית שלהן היא להזין אותנו, לתת לנו תנאים מתאימים לקיום והתפתחות.

 

איך נמנע מציפיות ממערכות יחסים בהווה המבוססות על הידע הקודם שלנו של "איך מערכת יחסים צריכה להיראות"? ואיך נלמד לבחון סיטואציה על פי הרצון להיטיב ולא נפעל באופן אוטומטי?

התשובה טמונה ביכולת שלי לקיים את המכשיר שלי מתפקד ויעיל. המכשיר שלנו בנוי מחמישה רבדים וכל רובד דורש תחזוקה. ברגע שהמערכת הפרטית שלי תהיה חזקה אני אוכל לפעול במערכות היחסים שבחיי בלי הצפייה לתחושה מסוימת ובלי התלות בטוב. אוכל לראות שכל התנסות "טובה או רעה" נועדה לעזור לי לגדול במודעות. אוכל לראות את הנפרדות בין המודעות (mind = purusha) לבין תנודות ההכרה (awareness = prakriti), או במילים אחרות בין האני המתבונן לבין הידע הקודם שקיים אצלי במערכת וגורם לי לרצות לפעול בצורה מסוימת (הידע שנצבר מכל מה שראינו, שמענו או אמרו שלנו איך דברים "אמורים" להיות).

 

חמשת הרבדים (pancha maya model) מהגס אל המעודן ודרכי התחזוקה:

  1. אנה מאיה – הגוף הפיזי, השכבה החיצונית, החומר. אחזק רמה זו ע"י תזונה, אוכל מזין – לא מעובד, טרי, מבושל קלות, הכי קרוב לצורתו הטבעית וגם מנוחה, תנועה, חיזוק וגמישות.
  2. פראנה מאיה – הרמה האנרגטית, כל מה שגורם לתנועה בגוף. תנועה פיזית, תהליכים, נשימה, דופק. גם ברמת הפראנה אדרש למזון מזין (כמו באנה מאיה) זרימה טובה בגוף וערוצים פתוחים שיושגו ע"י תנועה של כל המפרקים לכל הכיוונים כל יום ותרגילי נשימה, פראניאמה. הימנעות מסטרס שגורם לחסימה בערוצים ולבעיות במערכת החיסון ובמערכת ההורמונלית תושג ע"י הרפיה ושחרור המערכת.
  3. מאנו מאיה – המערכת המנטאלית, המערכת שמאפשרת לנו לקלוט את העולם דרך החושים ולעבד את המידע, היישום יהיה הפעולה שנבחר לבצע. אחזק את הרמה המנטאלית ע"י הפניית תשומת הלב. לכולנו היכולת המולדת לשלוט בתשומת הלב וכדי לפתח שליטה זו יש צורך באימון (כמו עם שרירים) למשל ע"י מדיטציה. במדיטציה נאמן את תשומת הלב בשלב הראשון להתמקד על אובייקט אחד, למשל הנשימה וכל פעם שתשומת הלב נודדת נתאמן בלהחזיר אותה. בנוסף עלינו לתרגל הרפיה של ההכרה (המחשבות, התחושות וכדומה) וכך נוכל לראות את המציאות באמת, כפי שהיא, ולא כפי שלמדתי שהיא צריכה להיות (למשל אם לא אומרים לי שלום כשנכנסים הביתה אני נעלבת).
  4. ויניאנה מאיה – רובד הידע, דפוסי המחשבה שלנו מביאים אותנו לפרש את העולם ולהגיב בצורה מסוימת. אחזק רובד זה ע"י רכישת ידע נכון, חקירה והתנסות אישית תביא אותי אל הידע הנכון. הידע הנכון יעזור לי לראות את הזמניות של כל התופעות והדברים לבין האני הקבוע, המודע והבלתי משתנה. כשאני חושבת על מערכת היחסים שלי עם הגוף וההכרה שלי ברור לי שיש שניים במערכת זו, אני ו.. ברגע שאראה את הנפרדות הזו לא אצפה שהמערכת תספק לי תחושה מסוימת ולא תהיה לי תלות בתחושה זו להשגת תחושת הטוב הרצויה, הרי כולנו רוצים שיהיה טוב.
  5. אננדה מאיה – רמת התכלית, המערכת שלי, המכשיר, תמלא אחר התכלית שלה כשתועיל. לכן התכלית שלנו היא להועיל במערכות היחסים שלנו, החיוניות לקיומנו, ולדאוג שיהיו בנוסף למועילות גם מזינות והכי חשוב שיתמכו בקיום שלנו.

 

ללא מערכות היחסים בחיינו לא יהיה לנו קיום, אין קיום של דבר בפני עצמו דוגמת לידה ללא המוות, חיבור ללא פרידה או הצלחה ללא כישלון.

 

 

מיכל מרקס

בוגרת וינגייט, ויני יוגה ע"פ המסורת של דסיקשאר ויוגה לליווי פוגשי סרטן (דגש על סרטן נשי).
מתרגלת יוגה מזה כ20 שנה

השארת תגובה